Kad Kredit?

crdeit-card.jpg

Bulan ni kan, saya pindah rumah. Tentulah banyak peralatan yang perlu dan tak perlu pun telah saya beli. Dan saya telah menyapu (swipe) kad kredit saya hingga jumlah penggunaannya telah mencecah angka yang tak tercapai dek akal saya sendiri.  (perbandingan dengan gaji saya lah…)

Okay itu tak apa, saya akan bayar.

Pagi ni saya dengar hotfm hot chat pasal penggunaan, hutang dan masalah berpunca dari kad kredit. RM20 bilion hutang tertunggak tidak diselesaikan oleh pengguna2 kad kredit di Malaysia ni. That was quite an amount. Macam mana bank-bank ni boleh konfiden offer kita buat kad kredit kalau ada ramai lagi yang lum bayar. Apa yakin kah kita (pengguna baru ni) akan bayar bil kad kredit dengan cemerlang? Entahlah. Saya bukan faham sangat.

Tetiba petang tadi, encik HSBC memberi saya surat mengatakan had kredit saya telah di-UPkan RM1,000.00 lebih dari had yang sebelum ini. Entah lagi. (Hutang ni pun lum terbayar lagi)

Apa2 pun, ni ada bahan rujukan tambahan.

Pengarang: aishahkay

simple young lady, living happy most of the time.

11 thoughts on “Kad Kredit?”

  1. sebab bank2 tu semua akan dapat interest kalau kita guna makin banyak (dan tak bayar sepenuhnya)..

    sbb tu bank takkan susah nak bagi org guna kad kredit.. huhu.. aku takut dengan kad kredit..

  2. Card Credit exist to aid daily fundings.

    Anyway, banks earn from the ‘18% P.A’ thingy aka interest. So the longer you take time to pay, the bigger it grows. Unfortunately la kan, kene bayar gak satu hari nanti.

    HSBC up lagi? hehe.. biase la tu, suruh kite utang lg.

  3. oh kad kredit. masa saya form 4, ayah saya nak bagi saya secondary credit card. tapi, my parents tengok saya ni sangatlah shopaholic, mereka tak jadi. damn. melepas. haha

    sorry, I know nothing about credit cards. hehe. bila dah bergaji nanti, baru la mau ambil tahu. hehe.

  4. ixora, kad prepaid tu yang dah guna ke yang belum digores dan menang? ahah😛

    rizuan, oh eh…

    NH, haha…en.HSBC tu memang. azam saya nak habiskan bayar semua tu lah. tapi takpe those things that I purchased using the CC are for long term. hmmmm🙂

    aisyah, hmmm takpe, nanti dah kerja baru fikir2 eh.

    apis17, hutang tak berapa sedap lah…😛

    oh yeah, malam tadi tengok Oprah…ada satu family tu yang mana mak dia dah gunakan kad kredit (ada 6 semuanya) semua dah hampir limit. malam tadi si Suze (pakar kewangan di US) buat kenyataan yang family tu ada hutang sebanyak 135,000 USD. huhu….semua anak2 dia tak ada insurans. di US pulak, insurans adalah sangat crucial. susah nak dapat rawatan kalau takde insurans eh? huhu…

  5. me teringat rakan editor me dulu2, bila hutang kredit kad pertama x dpt nk dibayar, dier apply lagi kredit kad baru untuk tutup lubang bayar kredit kad lamer, tp xlah jugak.. sampai lime kredit kad bank dia pakai.. kredit mencecah dua puluh lima hibu hinggit.. pastu bank dah black list dier.. sekarang entah apa dah jadik ngan dier.. sekian, ekeke..

  6. ya betul tu lee i sokong u. i dah lebih 10 tahun pakai kad kredit hingga pd hari ni tdk da masalah, mlh memudahkan i brblnja lebih bremah.

  7. salam, budget 2010 bagi pemilik kad krdt mereka akan dikenakan rm50 utk satu kad, di malaysia pemegang kad 2 hingga 19 kad adalah seramai 3.7 juta (april) bayangkan kerajaan dpt wang hasil dari itu….tepat pada masa nya bertukarlah ke globewallet visa krdt kad kerana kelebihan nya adalah:
    1. tiada interest (bunga) dikenakan.
    2. tiada late payment
    3. tiada surcharge
    4. tiada annually membership dikenakan
    5. tiada rm50 dikenakan oleh kerajaan
    6. tiada…tiada…tiada…
    7. nak mohon cuma bagi ic dan bil utk alamat tetap…
    hehehe…tak percaya??? org dah pakai 2 bulan kat malaysia…nak tahu lebih lanjut saya emailkan info beserta testimonil bukti tentang nya….atau hubungi saya di. h/p:0168917383….

Tinggalkan Jawapan

