Melihat di antara

*Interviewing

Jadi kiranya, dapat juga kalau disimpulkan interviewing itu sebagai melihat di antara, bukan? Kerana banyak yang dapat diserlahkan melalui sesi muka ke muka itu. Walaupun penemuduga adalah berdua dan yang ditemuduga adalah 1.

Antara quote menarik dalam tempoh bersenang lenang sebelum menutup sesi ialah

awak kerja di syarikat pemberi pinjaman sekarang? macam along ke?

tak lah, kami bukan along, kami cuma nak tolong.

Menarik bukan. Pelbagai jenis individu yang aku temui sepanjang sesi. Ada yang bersungguh hati, ada yang meluah rasa, ada juga yang menagih simpati, ada yang separuh hati juga.

Namun sesi ini memang menginsafkan. Menyedarkan aku bahawa tak semua orang bertuah (macam aku) yang pada umur 23 dulu, sudah pun mempunyai jawatan yang tetap.

Ada yang terlampau bijak, namun muda, hingga pernah dia dititip kata oleh penemuduga, “kalau awak tidak berjaya, bukan salah awak, tapi keperluan kuota”. Itu cerita seorang calon, tentang apa yang pernah diperoleh dari interview sebelum ini.

Pengalaman ini mungkin boleh dijadikan kesinambungan selepas examsitting hari itu.

Sesi interview ini juga menemukan aku dengan kawan masa di Kolej 10 dulu. Tak reti jadinya, bila dia tanya,  kau mohon jawatan apa? Aku pun kata “aku, hmm. interview orang.” Aku pun tak tahu sama ada ia berbunyi sombong atau berlagak atau apa. Entahlah. Tiba giliran dia, aku escape ke kamar kecil. HUHU.

So, all good luck. Kalau ada rezeki, insya Allah.🙂

*Update after lunch! Yeah. Aku dah terima KACIP tu. Baru je berjinak jinak ni…lepas baca ROMLAH ari tu. :P 

baru sampai tadi...panas lagi...maybe da lama sampai. aku yang baru masuk opis..
baru sampai tadi...panas lagi...maybe da lama sampai. aku yang baru masuk opis..

Pengarang: aishahkay

simple young lady, living happy most of the time.

10 thoughts on “Melihat di antara”

  1. setuju! mostly orang yang saya interview semua ada kelayakan dan berumur lebih tua dari tetapi masih tercari2 hala tuju kerjaya..

    ya, kita sangat bertuah cuma kita selalu lupa yang kita bertuah!🙂

  2. kak nana, tulah. huhu…

    demang, insaf kejap kan. sepatutnya kita kena selalu bersyukur…

    en_me…yelah…

    AyUmi…aku lum baca pun lagi…hehe tak sempat…

    faruq, interview untuk N, J dan F 41 untuk RAC…

  3. penemuduga ramai² pun saja je nak buat gempak, saja nak intimidate orang kan? huhu

    saya antara orang yang menolak tuah. saya pernah dipanggil temuduga ke putrajaya 2x tapi kedua² saya tolak. huhuhu

  4. tata, penemuduga tidakla banyak sesi ni. 2 orang jer. tapi memang tidak dinafikan kehadiran lebih 2 orang penemuduga adalah untuk menimbulkan cuak kepada interviewee…

    itu bukan menolak tuah..itu kan tata punya pilihan. mahu dekat ngn mak ayah…kan…

    1. inter – di antara

      view – pandang/ atau boleh la difahami sebagai lihat.

      faham tak? buzzy selalu belajar di blog echah. bagus bagus.🙂

      cant wait to see you this weekend!🙂

Tinggalkan Jawapan

