Teringat beraya di desa

waie dan baby... pasang pelita depan umah
waie dan baby... pasang pelita depan umah

Raya di kampung sangatlah indah. Walau tak ada lah pergi beraya merata pun. Melepak saja di rumah. Belajar melayan-layan Sekar dan Senandung Si Dayang dari mak. Tolong-tolong potong daun pisang untuk mak bungkus tapai. Jalan-jalan ke rumah mak angkat di Kuala Geris. Bersembang-sembang dengan adik-adik. Yang jarang-jarang sekali jumpa semua 8-8 orang semuanya.

Kereta penuh di parking, alhamdulillah. Maksudnya adik-adik sudah mula berdikari. Sempat berbbq dengan kawan-kawan sekampung. Bershopping last minute dengan adik-adik. Pusing-pusing KB pada hari Khamis pagi, waktu jalan tak berapa bizi. Kemas-kemas rumah, tukar langsir.

Pasang pelita malam-malam. Bakar-bakar sate, main-main bunga api. Lepak lagi dengan sepupu sepupu.

Makan-makan. Tidur-tidur. Kenduri. Reunion dengan kawan sekolah.

Wah.

me, firdaus, fathehah, ezwan, ainun, faiz... depan : waie, ma, pa and baby..
me, firdaus, fathehah, ezwan, ainun, faiz... depan : waie, ma, pa and baby..

Salam Aidilfitri lagi. Jom puasa sunat, dan err… puasa ganti!

Pengarang: aishahkay

simple young lady, living happy most of the time.

11 thoughts on “Teringat beraya di desa”

  1. 1st time aku beraya klntn.. homesick lemang n rendang minang yg pedas huhu (sbb klntnese food kan manis.. gulai pun manis.. aiyak) nway, yg buat aku hepi ialah ketupat palas n TAPAI!! I SO VERY LIKE!!!

  2. kak nana… auw…

    demang… biasalah… kalau semua puasa penuh tak best jugak…

    yana… haha… kesiannya kena makan makanan manis2… hehe… aku pun suka ketupat palas… tapi tapai tu… tak sempat rasa puas2… sebab terlupa jer… huhuh rindu betul kat tapai mak aku…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s