Bahagia

dengarkan bibirku berbicara
tapi dari hatiku yang kini sepi
kenapa pula perlu berpisah

bila semua punyai cinta di jiwa

apa mungkin in selamanya
ataupun ini hanya seketika
kenangan yang tersimpan
di hati sampai mati ku janji
pulangkan suatu hari nanti

owh owh hari nanti
owh owh hari nanti

ku ada kamu
tapi ku perlukan jawapan jujur
dari kamu
biar dunia pun tahu

kau kau penipu
setiap tutur katamu
hanya permainanmu saja
untuk aku sedihnya hidup begini

setiap yang ku lakukan untuk dirimu
terasa bagaikan angin berlalu
bila dirimu tiada hatiku rasa hiba
kau tanda bahagia kaulah dunia

walaupun aku tahu
kau bukan milikku
kau perlu tahu
sedihnya novel cintaku

biarlah yang fahami
hanya diriku saja
ku tetap berdoa
agar kau bahagia
agar kau bahagia

Malas

Faham tak ada waktu bila kita rasa nak lari sekejap, malas langsung nak ambil tahu pasal persekitaran kita?

I rasa I dalam fasa ni lately.

Malas nak jumpa orang, malas nak layan pertanyaan orang.  Perasaan ni datang bila I rasa layanan atau maklumbalas orang terhadap I adalah tidak wajar.

Faham ke tak? HAHA. Maklumbalas dari blog reader ni boleh dikecualikan lah sebab I tahu bukan ada sangat yang baca. Tapi kalau di dunia realiti ni, yang orangnya ada di sekitar I tapi tak ada reaksi sewajarnya, I rasa macam, oh, baik tak payah.

Tapi I harus ingat…

“Tak ada kejadian Tuhan yang sia-sia”

Maksudnya, terpulang kepada kita untuk menilaikan persekitaran kita. Tapi, sentiasalah berusaha cari yang positif!

Kalau rasa malas sekejap tu, bagus juga sebenarnya, bagi masa kita berfikir dan menjustifikasikan reaksi kita dan reaksi orang lain.

Till then, have a good weekend! 🙂

Home Service

Bukanlah I maksudkan pasal perkhidmatan dalam negeri. Eh, tak tau pula apa namanya kalau I sedang berangan nak bagi rumah I diservis ala-ala kereta yang kita hantar untuk servis berkala tu.

Jadi, sedar tak sedar, dah lebih 3 tahun I masuk dan menginap di rumah I sendiri. Jadi, tentulah sekali kebanyakkan barang dan peralatan rumah yang sudah sampai tempoh untuk dibaik pulih.  Kawan I, seorang yang pakar dalam hal rumah-rumah ni minta I senaraikan apa perkhidmatan atau rawatan yang I rasa nak buat (terhadap rumah).  Maka inilah senarainya;

  • pewayaran (wiring) untuk kawasan dapur – mengikut pemeriksaan terakhir dari seorang juruteknik, katanya di kawasan dapur tu, di ruang siling, ada wayar yang sudah menjadi korban cik sitikus. Sekarang ni, kawasan dapur tak mendapat bekalan elektrik yang menyeluruh (palam, hood dapur dan lampu tak berfungsi);
  • di bilik air, nak periksa/tukar hos dan kepala shower;
  • pembersihan/pemulihan pendingin hawa;
  • pembersihan rumput yang kalau boleh biarlah berkekalan – ayah I cadangkan supaya rumput tu perlu diracun terlebih dahulu;
  • pembersihan rumah dari makhluk perosak yang lain.

Hmm, I rasa sebenarnya semua pun boleh dibuat asalkan ada peruntukan, kan? I harap kerja-kerja ni boleh dibuat masa I tak ada di rumah, contoh macam I kerja luar selama 4 hari ke? Balik-balik rumah dah cantik. WOW.

Bersendiri

Bersendiri tak pernah jadi masalah kan, sebenarnya. Yang jadi masalah bila kita memberi perhatian kepada apa yang orang fikirkan pasal kita, atau mungkin kita terlebih fikir pasal pandangan orang lain. Padahal, orang boleh jadi tak fikirkan apa pun pasal kita.

Tak perlulah fikirkan pasal pandangan orang lain selagi tindak tanduk kita tak berlawan dengan norma kehidupan biasa di persekitaran kita. Tapi bila nak buat sesuatu, kita pun kenalah berfikir dulu, kan heheh. (Ehem). Be sensitive.

We plan

Oh, we have been working on an event that is supposed to be held in November and yesterday we have received this new decision to review and redo most of the arrangement, like the venue and all.

It was tiring!

I think my boss is also kind of helpless of the situation, she gave us redundant instructions, like yesterday my colleague and  I were working on the same topic (to prepare letter) I think she forgot who supposed to do what.

Anyway, we will make things work anyhow. That’s what we supposed to do, just be patient I guess we can work with whatever resources that we have in hand. Or out of hand. Wish us luck!

May Allah ease our day.  Take care 🙂

Trying to eat good food

By good I mean, the taste is good and good for health at least, I think for me. I am sick of having a meal without vegetables for about some time already now, I decided to plan meal with lots of vegetables. I did my shopping at Lulu, at Jakel Mall, KL.

Here’s what costed me about RM100.

  • Frozen salmon – 4 blocks for RM30 something – enough for 8 meals
  • Salad – RM 5 – enough for more than 5 meals
  • Pickled olive – RM2.50 (100g)
  • Dried fruits – 100 g each of raisins (black and yellow) and cherries for overnight oat – RM20
  • Tortilla wrap – RM8 (enough for a week)
  • Cheese – Arla (Herb) – RM8
  • Chicken – RM5 – can last up to 5 meals
  • Yoghurt – RM5 – enough for a week or 10 days
  • Etc -etc… up to RM20++

So here’s what I’ve been preparing for myself with minimum cooking involved, since Saturday.

 

20180917_203759.jpgI did some running/walking too just to get more healthy… and perhaps lose some kgs… My current weight is 61.8kg (on Sunday) haha. And I don’t really like to be in between sizes, like right now. Some blouses in between S and M or M and L, some pants are between M and L…

Putrajaya, precisely along Precint 2 up to Precint 3 is beautiful at night! If you have spare time, please do some walking around, there are a lot of fellow walkers/runners so it’s practically safe to walk/jog at night.

Plus, the lighting is somewhat… excessive for a night 🙂

Batik from Jovian?

As I was ironing my work clothes today – which is a pair of baju kurung, I called it Batik Tipu because it was just a printed batik lookalike, which I got it at almost one third of the price of the real hand printed batik, I wear them today because I woke up late and it’s not my practice to iron all weekdays clothes once on a weekend. (I used to do that but I woke up each day finding out I don’t like that pre-ironed clothes and ended up wearing something else) – I thought of the new arrival from Jovian M. Hmmm.

The sponsored post was on my Instagram feed – Jovian came out with a batik concept pairs with the “Batik Is My Soul” tagline. The issue is, I think that the design was too contemporary for me.  Anyway, it’s not such a big issue.

The most popular motifs are leaves and flowers. Malaysian batik depicting humans or animals are rare because Islam norms forbid animal images as decoration. However, the butterfly theme is a common exception. The Malaysian batik is also famous for its geometrical designs, such as spirals

I need to feel the material of the batik.  I don’t think it’s crepe (or silk/jacquar/brocade). Maybe satin or maybe just the same material of my batik tipu (which only costed me RM89). Hmmm. Maybe I’ll visit the outlet in Bangi someday. I think it is well-priced considering it’s from Jovian. HMMM. What say you?

Yadira in Baby Pink from Jovian M.

Screenshot_20180906-092504.png

and this is my batik tipu ( I miss the lighting at the old office)

p.s : Jovian is having cyber sale!